Miért vijjognak ok nélkül a riasztók?

Oszd meg másokkal!

Desktop

Ugye átélted már? Szomszédod riasztója ezer sirályt megszégyenítő vijjogásba kezd, a készülék fényei perceken, esetleg órákon át villódznak. Pedig sehol senki, se betörő, se rabló, de még egy árva ember sem. A riasztóberendezések szirénái rengetegszer csapnak oktalan ricsajt. Mit tegyünk, hogy ezt elkerüljük – de ha kell, mégis riasszanak? Az egyik legjelentősebb távfelügyeleti társaság szakértője, Varga József válaszol.

Nem, nem műszaki hiba okozza a legtöbb indokolatlan riasztást – mint azt alighanem sokan vélik. A legfőbb ok az emberi figyelmetlenség: nyitva hagyott ablak, bezárt kutya, macska, a beriasztott területre kikapcsolás nélkül történő belépés. Az, hogy elfelejtjük a kódot vagy nagy fáradtságunkban a bankkártyánk PIN-jét ütjük be helyette. Esetleg olyasvalakinek adunk kulcsot, akinek nincs kódja a rendszerhez.

A második leggyakoribb ok a karbantartás hiánya. Azt természetesnek vesszük, hogy autónkat rendszeresen szervizbe visszük.  A riasztók nagy része viszont csak akkor lát szerelőt, ha folyamatos hibajelzése, vagy gyakori szirénázása már a tulajdonos idegeire megy.

A riasztók megvadulásának, a folyamatos szirénázásnak oka lehet villámcsapás vagy még inkább az akkumulátor lemerülése. Ha egy környéken hosszúra nyúlik egy-egy áramszünet jól megfigyelhető: az idő múltával egyre több riasztó szólal meg a környéken.

A riasztók akkumulátora nem igényel gondozást – de három évnél tovább üzembiztosan nem működik. Az akku gyengeségét a legtöbb riasztó érzékeli, jelzi. Baj akkor van, ha megszűnik a 230 V-os táplálás. Ekkor a  gyenge akku nem képes energiával ellátni a berendezést, amely állandó – ám egyre gyengülő - szirénázással hozza a környezet tudomására, hogy már nem képes ellátni feladatát. Ezt a szirénahangot még a kód beírásával sem lehet megszűntetni!

Akadnak olcsó, gyenge minőségű eszközökből felépített rendszerek, melyek tervezésénél és kivitelezésénél nem vették figyelembe a gyártói előírásokat, rosszul programozták, nehézkes a kezelésük.

Ha a szerelést rendes szaki végezte, akkor már csak a programozás és a felhasználók betanítása van hátra. De itt is akadhatnak gondok, például  hogy nem az van jelen az oktatáson, aki használni fogja a riasztót. Rossz esetben két-három emberen keresztül jut el a kezelési információ a végső használóhoz. Hiába hagy ott a telepítő kezelési leírást, sokszor az „üsd be a kódot” lesz a végső instrukció. Ha a készülék hibajelzést küld, felhasználó sokszor tanácstalan. Ezért is van nagy jelentősége a távfelügyeletnek és a 24 órás szerviznek, mert ilyen esetben van kihez fordulnia a riasztó használójának.   

Egyetlen érzékelő bejelzése estén, ha a felhasználó nem kapcsolja ki a riasztót, általában 3 percig szól a riasztó. Tűzjelzés esetén lehet hosszabb ez az idő, ilyenkor a sziréna a betöréstől eltérő szaggatott hangjelzést ad. Ha újabb érzékelő jelez be, újra megszólal a sziréna, majd a beprogramozott idő után leáll.

Sokakban fölmerül a kérdés: vajon a riasztót a távfelügyelet a távolból is képes kikapcsolni? Nem, ez nem lehetséges, sőt: még a helyszínre kiérkező járőrnek sincs kódja a berendezéshez. Azt kizárólag a tulajdonos és az általa megbízott, a kódot ismerő személyek kapcsolhatják ki.

A tartalom a hirdetés után folytatódik
Desktop, Mobil
Mobil
Mit szólsz hozzá?